2017+ Chrysler Pacifica Minivan Forums banner
21 - 40 of 62 Posts
Is deze Dorman net zo veilig als het MOPAR-product als het gaat om goed afdichten en het gebruik van de juiste o-ringen? Hier is het nieuwste instructieblad voor de MOPAR OFA en het verwijst naar verschillende maten o-ringen, afhankelijk van het modeljaar: 2014-2021 en 2022+.

View attachment 54571
Dat is een interessante vondst. Ik vertrouw het Dorman-onderdeel, maar niet de meeste goedkope namaakproducten. Er zijn veel Amazon-recensies die melding maken van afdichtingsproblemen met de namaakproducten. De Amazon-lijst voor de Mopar OFA afdichtingskit (p/n 68191356AA) heeft een aantal recensies die het gebruik ervan aanbevelen met genoemde namaak-OFA's. Ik weet niet welke maat de bijbehorende o-ring in die kit heeft, maar als je dat onderdeelnummer invoert op een Mopar-onderdelensite, staat er dat het op vrijwel alle 3.6L-toepassingen vanaf 2014 past.

• Like
Reactions: M0Par
Dat is een interessante vondst. Ik vertrouw het Dorman-onderdeel, maar niet de meeste goedkope namaakproducten. Er zijn veel Amazon-recensies die melding maken van afdichtingsproblemen met de namaakproducten. De Amazon-lijst voor de Mopar OFA-afdichtingskit (p/n 68191356AA) heeft een aantal recensies die het gebruik ervan met genoemde namaak-OFA's aanbevelen. Ik weet niet welke maat de bijbehorende o-ring in die kit heeft, maar als je dat onderdeelnummer invoert op een Mopar-onderdelensite, staat er dat deze vrijwel alle 3.6L-toepassingen van 2014+ past.
Wow, dat is een geweldig stukje van de puzzel. Bedankt voor het onderdeelnummer en de link van de o-ring afdichtingskit!

Dat is een interessante vondst. Ik vertrouw het Dorman-onderdeel, maar niet de meeste goedkope namaakproducten. Er zijn veel Amazon-recensies die melding maken van afdichtingsproblemen met de namaakproducten. De Amazon-lijst voor de Mopar OFA-afdichtingskit (p/n 68191356AA) heeft een aantal recensies die het gebruik ervan met genoemde namaak-OFA's aanbevelen. Ik weet niet welke maat de bijbehorende o-ring in die kit heeft, maar als je dat onderdeelnummer invoert op een Mopar-onderdelensite, staat er dat het op vrijwel alle 3.6L-toepassingen van 2014+ past.
Over uw punten over de Mopar OFA-afdichtingskit:
Image

Attachments

Vanmorgen Dorman gebeld. Hun o-ring heeft interne afmetingen van 18 mm en heeft een variatie tussen 17,87 mm - 18,13 mm.

De Mopar o-ring heeft een interne afmeting van 17,5 mm. Is dat genoeg om het gebruik van de Mopar boven de Dorman te rechtvaardigen?

Ik zie geen probleem. Het onderdeel in kwestie (Dorman 926-959) past ook op de Pacifica. Dit is inderdaad een veelvoorkomend probleem met de 2017+ Pacifica.
Ja, exact hetzelfde Pentastar-motorblok wat betreft de bevestiging van de oliekoeler, 2011-2023, ongeacht welk FCA Stellantis-voertuig, auto of vrachtwagen. Punt is dat de oliefilterwissel van 2014 niet van toepassing is op 2017 en latere Pacifica's. Dorman lijkt de klus te hebben geklaard voor modeljaarcompatibiliteit en ik zou persoonlijk de aluminium behuizing meer vertrouwen dan de MOPAR-kunststof, vooral na een catastrofale storing buiten de stad en een reparatie van $1500 om deze te vervangen. Tussen het plastic, de arbeidskosten en de complexiteit van moderne auto's ben ik ervan overtuigd geraakt dat ze snel onhoudbaar worden met de leeftijd, tenzij je een techneut bent en de tijd hebt om er zelf aan te werken.

Mijn huidige bevindingen met een gloednieuwe Dorman-eenheid:

Nou, de Dorman-eenheid is gisteren aangekomen.... Laten we zeggen dat ik minder onder de indruk ben van de kwaliteit. Ik heb een uur besteed aan het opschonen van gietflits, poorten, slecht machinaal werk, het schoonmaken van poorten, enz.

Het ziet er tenminste nu toonbaar uit....
Rectangle Wood Font Metal Fashion accessory

Bicycle part Rim Nickel Gas Font

Rectangle Wood Automotive exterior Beige Cricket ball

Voorlopige controle van de afdichtingsoppervlakken.

Koelersamenstelling naar "motor" montageoppervlak, .015" niet vlak.

Koeler naar montageoppervlak, .010" niet vlak, .015" niet parallel met het tegenoverliggende oppervlak.

Ik vraag me af waarom mensen problemen hebben met het afdichten....

Het lijkt erop dat ik het ga bewerken voordat ik het überhaupt probeer te gebruiken.

Mijn huidige bevindingen met een gloednieuwe Dorman-eenheid:

Nou, de Dorman-eenheid is gisteren aangekomen.... Laten we zeggen dat ik minder onder de indruk ben van de kwaliteit. Een uur besteed aan het opschonen van gietflits, poorten, slecht machinaal werk, het schoonmaken van poorten, enz.

Het ziet er tenminste nu toonbaar uit....

Voorlopige controle van de afdichtingsoppervlakken.

Koelersamenstelling naar "motor" montageoppervlak, .015" niet vlak.

Koeler naar montageoppervlak, .010" niet vlak, .015" niet parallel met het tegenoverliggende oppervlak.

Ik vraag me af waarom mensen problemen hebben gehad met het niet afdichten ervan....

Het lijkt erop dat ik het plat moet bewerken voordat ik het überhaupt probeer te gebruiken.
Denk je dat dit binnen de tolerantie valt, aangezien dit gemeten moet zijn zonder O-ringen?

Wat heb je hiernaast gedaan om dit te corrigeren? Ik bekijk de mijne nu en zie wat je bedoelt, maar heb geen basis voor vergelijking met het OEM-plastic.

Ik zal updaten met Dorman-toleranties wanneer ik ze kan bereiken.

Denk je dat dit binnen de tolerantie valt, aangezien dit gemeten moet zijn zonder o-ringen?

Wat heb je ook gedaan om dit te corrigeren? Ik bekijk de mijne nu en begrijp wat je bedoelt, maar heb geen basis voor vergelijking om iets over het OEM-plastic te zeggen.

Ik zal updaten met Dorman-toleranties wanneer ik ze kan bereiken.
Dat hangt af van hoeveel de O-ringen worden samengedrukt.

Ik zal de mijne op het werk vlak bewerken voordat ik het probeer te installeren, ik heb de apparatuur, dus het zal worden geperfectioneerd voor de installatie.

Zelfs dan is het niet-vlakke contactoppervlak slechts het topje van de ijsberg van "Slechte kwaliteit" hier. Veel van de poorten hadden zware bramen die de olie/koelvloeistofstroom zouden beperken. Een paar van de poorten waren bijna volledig geblokkeerd door genoemde braam.
Alle giet-/vorm"poorten" waren er gewoon afgebroken en niet schoongemaakt, wat leidde tot veel verschrikkelijk uitziende gebieden.
De gebieden rond de contactoppervlakken hadden ook enorme giet-/vormflitsen die voorbij de pakkingoppervlakken uitstaken en ervoor zouden zorgen dat het onderdeel niet zou afdichten als het zou worden geïnstalleerd zonder het te verwijderen.

Tegen de tijd dat ik hier klaar ben, zal ik 4-5 uur hebben besteed aan het schoonmaken van dit ding om er iets van te maken dat ik in mijn voertuig zou vertrouwen.

Dat hangt af van hoeveel de O-ringen worden samengedrukt.

Ik zal de mijne op het werk vlak bewerken voordat ik het probeer te installeren, ik heb de apparatuur, dus het zal worden geperfectioneerd voor de installatie.

Zelfs dan is het niet-vlakke oppervlak slechts het topje van de ijsberg van "slechte kwaliteit" hier. Veel van de poorten hadden zware bramen die de olie/koelvloeistofstroom zouden beperken. Een paar van de poorten waren bijna volledig geblokkeerd door de genoemde braam.
Alle giet-/vorm-"poorten" waren net afgebroken en niet schoongemaakt, wat leidde tot veel verschrikkelijk uitziende gebieden.
De gebieden rond de contactvlakken hadden ook enorme giet-/vormbramen die boven de pakkingvlakken uitstaken en ervoor zouden zorgen dat het onderdeel niet zou afdichten als het zou worden geïnstalleerd zonder het te verwijderen.

Tegen de tijd dat ik hier klaar ben, zal ik 4-5 uur hebben besteed aan het schoonmaken van dit ding om er iets van te maken dat ik in mijn voertuig zou vertrouwen.
Ik wou dat je een voor- en nafoto had, want alle poorten en contactgebieden zien er bij mij prima uit. Ja, het ziet ernaar uit dat ze geen aandacht hebben besteed aan het uiterlijk, maar er zit niets in de poorten. Contactgebieden lijken prima te zijn als de o-ringen eenmaal zijn geïnstalleerd.

Ziet de jouwe er zo uit aan de onderkant van de oliefilterbehuizing?
Image

Vanwege het bekende probleem met de plastic oliefilterbehuizing met de 3.6l Pentastar die na verloop van tijd scheurt (warmte, koppel met oliefilterbehuizingsdop) heeft Dorman een aluminium vervanging geproduceerd die in onze Pacificas zou werken - 926-959. Deze upgrade zou een veelvoorkomend storingspunt met olielekkage elimineren. Heeft iemand deze upgrade daadwerkelijk met de Pacifica gedaan? Past het Dorman-product precies? Hoe moeilijk was de wissel?
Mijn nieuwe 2019 Touring L begon antivries te verliezen. Het was een gecertificeerd gebruikt voertuig en heeft ongeveer 6.000 mijl sinds we het kochten. Ik koos ervoor om de dealer over te slaan, omdat ze het zullen vervangen door een ander plastic exemplaar. Ik zocht en vond de Dorman voor net geen $200 en de bus gaat dinsdag naar de onafhankelijke garage om hem te laten installeren. Ik hoop dat ik de juiste beslissing heb genomen.

Mijn nieuwe 2019 Touring L begon koelvloeistof te verliezen. Het was een gecertificeerd gebruikt voertuig en heeft ongeveer 6.000 mijl sinds we het kochten. Ik koos ervoor om de dealer over te slaan, omdat ze het zouden vervangen door een andere plastic versie. Ik zocht en vond de Dorman voor net geen $200 en de bus gaat dinsdag naar de onafhankelijke garage om hem te laten installeren. Ik hoop dat ik de juiste beslissing heb genomen.
Eerlijk antwoord hier.
Als ik had geweten dat de Dorman-eenheid zo slecht zou zijn, had ik net de OEM-eenheid besteld en er vervolgens voor gezorgd dat ik de enige was die hem daarna aanraakte.
De dealers zijn meer verantwoordelijk voor het falen van deze eenheden dan wat dan ook. De laagstbetaalde techneut met een 1/2 ratel doet de olieverversingen, ze draaien de dop erop, wat op zijn beurt de koeler scheurt of de o-ringen "breekt". Bij correct gebruik gaan deze eenheden gemakkelijk 4-500k mijl of meer mee.

Eerlijk antwoord hier.
Als ik had geweten dat de Dorman-eenheid zo slecht zou zijn, had ik net de OEM-eenheid besteld en er vervolgens voor gezorgd dat ik de enige was die hem daarna aanraakte.
De dealers zijn meer verantwoordelijk voor het falen van deze eenheden dan wat dan ook. De laagstbetaalde monteur met een 1/2-inch ratel doet de olieverversingen, ze trekken de dop aan, wat op zijn beurt de koeler scheurt of de O-ringen "breekt". Bij correct gebruik gaan deze eenheden gemakkelijk 400.000 mijl of meer mee.
De vraag is wat er faalt aan deze eenheden? Is het het plastic of de afdichtingen? Als het de afdichtingen zijn, dan is dat slechts een functie van tijd en een slijtageonderdeel. Kan beide zijn. Als ik de mijne eraf heb, ga ik een autopsie doen.

Wat me eraan herinnert dat bij BMW's de afdichtingen een enorm probleem waren, omdat ze na verloop van tijd broos worden. Gelukkig is de aftermarket op BMW's een hele industrie.

De oplossing was synthetisch DuPont Viton-rubber, maar ik denk niet dat er zo'n oplossing is voor ons plebs die Chrysler-producten gebruiken.

De vraag is wat er misgaat met deze units? Is het het plastic of de afdichtingen? Als het de afdichtingen zijn, dan is dat slechts een functie van tijd en een slijtageonderdeel. Het kan allebei zijn. Zodra ik de mijne eraf haal, ga ik een autopsie doen.
Het is allebei.
De behuizing zelf faalt, meestal door gevallen zoals mijn Pacifica, waar ik een 1/2 breaker nodig had om de dop los te krijgen nadat de dealer de laatste olieverversing had gedaan.
De afdichtingen falen ook, maar nogmaals, meestal door de draaikrachten bij het verwijderen/installeren van de dop naarmate de afdichtingen oud/broos worden.

Vandaar dat ik zeg: "Correct gebruikt" hebben ze geen problemen.
Onze 2017 bijvoorbeeld heeft bijna 300.000 mijl gereden. Het heeft nog nooit een olieverkoelerstoring gehad. Maar nogmaals, het heeft ook nog nooit een monteur/dealer gezien.

Nu heb ik eindelijk de diepte van de O-ringgroeven zelf gemeten om te zien hoe ze uitpakten....

De bovenkant vertoonde een afwijking van 0,014" in de diepte van de groeven:
Image

De onderkant was beter, maar vertoonde nog steeds bijna 0,010" afwijking:
Image

Ik weet niet zeker hoeveel "vervorming" de O-ringen hebben, maar ik denk dat ze in staat zouden moeten zijn om af te dichten met slechts een afwijking van 0,015", maar eerlijk gezegd weet ik het niet.

Ik weet dat het niet leuk gaat worden om het zo in te stellen dat de groeven volgens de juiste specificaties worden bewerkt, dus ik denk dat ik wacht tot mijn afdichtingen woensdag arriveren en meer metingen verricht.

Niet alleen de originele Mopar, maar een originele nieuwe Mopar.
Het origineel geeft inzicht in "wat" er mislukt is.

Als iemand mij een "New Mopar"-eenheid wil sturen, zal ik graag metingen verrichten en deze terugsturen zodra de metingen zijn voltooid. Ik kan het me echter niet veroorloven om gewoon een andere koeler te kopen om metingen te verkrijgen.

@M0Par Het is me eindelijk gelukt om de afdichtingsoppervlakken te controleren op de fabriekseenheid die sinds ik hem heb vervangen bij me rondrijdt.

Alle dieptes zijn uniform 0,1875-0,188" diep.
Het is vlak binnen 0,005 over alle zitoppervlakken.

Er waren nergens tekenen van lekkage, tot het punt dat ik denk dat "oliekoeler" een verkeerde diagnose was en dat het eigenlijk de achterste kop is geweest die koelvloeistof in de vallei duwde.

21 - 40 of 62 Posts